den stor facebookfrågan som idag svävade!

Tid: 18:27:48
Datum: 2012-01-25
Äntligen sitter jag på tåget mot sthlm igen. det har vart kul i karlstad missförstå mig inte. och hotellet var fräscht och bra. synd att de renoverade gymmet å att jag inte kunde träna men sånt e livet. förhoppningsvis kanske det är fixat till nästa gång.
det var många av de som redan var lärare som funderade över det här med fb oh elverna. om man skulle bli kompis med dom där hade man samma plikt privat som lärare då?. ... var går gränsen som privat person och som lärare? som medmänniska har vi ju att vi måste ingripa om nåt händer eller sker men just som lärare.
det jag tänkte på när de pratade om det var just om att de nämnde elever som skriver att de mår skit, att de inte mår bra, att de ska till psykologer eller liknande.. eller självkränkande saker.  det jag undrar över är att dessa inte förstår att ungdomar och vuxna inte använder fb av samma anledning och att vuxna antar att det är av samma anledning. vi pratade även om detta i gruppen och jag påpekade faktiskt också att fb var inte tänkt från början att bli en sida där man antecknar om vad man gör, om man står oh diskar eller om man ska duscha eller äta. utan från början är den skapt för att kunna hitta gamla och nya kontakter och att kunna hitta varandra och kunna hålla kontakten och komunicera över  datorn.  detta är alltså vad vuxna använder den till. detta är inte vad ungdomar använder den till. för ungdomar är det en sida att tala om vad man gör, vad man tycker är tråkigt vad man tycker är roligt. att man tycker folk är dumma snälla bästa gulliga.. vad nu dom än tycker. detta är också en sida för ungdomar att på nåt sätt söka uppmärksamhet och bekräftelse från andra.. andra i sin egen ålder. de tänker inte på att vuxna människor läser det de skriver för det har de ju inte gjort tidigare.. inte vad de vet om i alla fall. fb för ungdomar är som en modernare version av PA (playahead) vilket var en ungdomsida där man verkligen sökte uppmärksamhet oh bekräftelse av andra utomstående genom att ha åsikter om allt och alla och även sig själv. speciellt sig sjlälv. men när fb startades utklassade den pa och pa las ner.
det vuxna måste lära sig är att ungdomar inte menar det som skrivs på internet. de om några använder verkligen datorn som ett skydd oh ett sätt att säga vad man vill utan att någon kan säga face to face och se reaktionen.  attityden blir därför mycket värre via internet än i verkligheten.
min mamma till ex är en av de som ofta kommer till mig och frågar om våra kusiner mår bra. om de mår dåligt eller om dom vill ha hjälp.  nu vet jag att jag kanske kommer få äta bajs  för det här men det här är mina åsikter oh mina tankar kring detta..det innebär INTE att det är vad som är sant utan endast spekulationer.  mina kusiner skriver oftast deppiga saker...  djupa saker.. fööör djupa saker.. och ibland bara"han e dum i huvet"  eller "hon e ju inte klok," mer infattande än detta men vill inte lägga in nån speciell för attt inte nån speciell ska ta åt sig ör det är endast för att förklara mig.  och dessa saker är lätta att som vuxen tolka att denna tjej/kille mår dåligt. hon e deppig och behöver hjälp och prata. jag håller med! visste jag inte bättre så hade jag också trott det. därav är det dumt av ungdomar att gå ut med detta MEN  varför inte... de får medhåll från kompisar, reaktioner från motsatta könet och på något sätt är det någon som ger en reaktion - de blir sedda. är inte detta logiskt då att man fortsätter?
vi alla vill ju ha reaktioner på det vi säger/gör. det här är inte konstigt men vi som lärare skall alltså lära eleverna att vara kritiska till det de läser på internet. bör inte vi som lärare/vuxna människor också vara det? städa framför din egen dörr före nån annans?
det här ungdomarna är i den åldern där de försöker ta reda på vem de är hur de ska vara vem de ska vara. väldigt känslig ålder. också därför är att få en reaktion oavsett reaktionen alltid positiv för dom. för de fick nåt utav att göra det/säga det.
så nej de mår inte dåligt. dom är kära, eller dom får inte som dom vill, eller dom vet inte vilka de är, eller vad de ska göra, DÄRFÖR står det på fb att de mår dåligt. och ja det är ett sett att må dåligt.. de vet inte var de ska ta vägen i livet. men kom igen.. har inte vi alla vart där?  dt krävs ingen psykolog för dessa det krävs att de själva klurar ut just dessa frågor - vem vill de va, hur vill de va, varför vi de vara så och vad ska de göra av livet? precis samma frågoor som vi och ni en gång i tiden gjort.
ibland krävs det att man lägger mer energi på det som INTE står skrivet i ord än det som faktiskt står framför dej.
Kommentarer
Postat av: mie

Åh vad du är klok! Ja men visst har du rätt i mycket samtidigt som vi inte får glömma att det faktiskt finns ett "illamående" i att de unga är vilsna. Men en sak som jag lärt mig av dig är att unga ofta använder meningar ur låt-texter som just nu betyder mycket för dem och att de den vägen försöker förmedla en känsla som du upplever att de känner igen sig i. Tack för det. Mitt liv har blivit enklare efter den kunskapen. Dessutom så är det ett sätt att kolla med övriga världen om deras föräldrars värderingar är normala och om det är samma pinsamhet för andra unga..... Bra tänk och bra inblick i FB-världen :) Viktiga frågor och viktig kunskap för oss "vuxna". Bra jobbat tjejen...tror vi kommer att få se mycket av dina aha-upplevelser de närmsta åren men också kommer att få många aha-upplevelser själva :) Pussgurka!

2012-01-25 @ 18:40:09
URL: http://floorballkeeper.blogspot.com
Postat av: mie

Glömde påminna dig och att läsa igenom och dela upp texten i stycken så man orkar läsa hela inlägget ;)

2012-01-25 @ 18:41:37
URL: http://floorballkeeper.blogspot.com
Postat av: Linda Nypan Nygren

tack mamma. ja absolut oh det var därför jag också skrev att det är ett sätt att må dåligt på. för att jag ville påpeka att jag inte tror de mår dåligt.. det var inte längesen jag själv befann mig där och jag vet att det kändes som att man mådde piss psykiskt. men det är också för vxna att frstå att det är den här sortens "illamående# och inte nåt annat. :) puss kram

2012-01-25 @ 18:45:04
URL: http://heartbreakeyes.blogg.se/
Postat av:

Ledsen att behöva göra dig besviken men detta inlägg är tyvärr smockfullt med historiska felaktigheter.

Facebook startades INTE som någon form av fjortissida á la Lunarstorm eller Playahead.
Facebook var från början tänkt som ett socialt nätverk emellan ELEVER på diverse universitet & skolor. Något som senare även spred sig in på arbetsplatser. Därav den tidigare "nätverksindelningen" på skolor & företag. Du minns säkert nätverken om du haft Facebook mer än 2 år.

Det är ju inte direkt vanligt att du får
Vänförfrågningar från folk som du inte känner?
Så där faller ditt påstående om att Facebook är till för att hitta "nya" kontakter.

Lunarstorm, Playahead m.fl = Communitys
Facebook = Socialt nätverk.
Skillnaden är rätt stor.

Jag vill absolut inte verka otrevlig eller nonchalant. Men rätt ska vara rätt.

Ha det bra!

2012-01-26 @ 09:08:04
Postat av: Linda Nypan Nygren

Hej!
Till att börja med så vill jag säga att jag tycker det är kul att u gett en reaktion. för precis som jag skrev så är det på nåt vis det JAG tror att människor vill "vinna" på att skriva på internet.

sen bara för att rätta til lite missförstånd här så skrev jag inte att facebook var till som ett community som PA eller lunarstorm utan tvärt om MEN att ungdomarna har skapat det till en sån sida i deras "värld"
jag skrev även att facebook var skapat som ett socialt nät för människor att skapa nya vänner men även HÅLLA kontakten med gamla eller återuppta den.
med tanke på att det var det de själva tog upp när de gjorde reklam för sidan när den startades. det är ju därför det blir såna konflikter mellan just vuxna och ungdomar om internet och speciellt facebook då det blir en krock mellan det faktiska sociala nätverket och det uppfattade communityt av ungdomar.
jag skulle väl kanske vilja att du som gav mig denna feedback om historiska felaktigheter vilket jag är tacksam för, att du läer igenom texten en gång till och läser in det som faktiskt står. men framför allt tycker jag precis som du att rätt ska vara rätt och därför kanske du kan tala om vem du är så man vet att det är du som står för det som står skrivet. för det du skriver här ska du även kunna skrika ut på sergelstorg.(sa en klok man på min föreläsning.)

Ha det gott!// Linda Nygren

2012-01-26 @ 11:17:43
URL: http://heartbreakeyes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback